piątek, 17 grudnia 2010

Z wizytą u Mikołaja Kopernika

Szymon przygotował krótki biogram o Mikołaju Koperniku. Obejrzeliśmy też obraz namalowany przez Jana Matejkę. Na mapie Polski (Toruń, Frombork, Lidzbark Warmiński, Olsztyn, Kraków) i Europy (Rzym, Bolonia, Padwa, Ferrara) zaznaczyliśmy miejscowości, w których astronom bywał. Poszukaliśmy informacji o narzędziach jakimi się posługiwał, a Szymon "przeprowadził" z panem Kopernikiem wywiad:

Wywiad z Mikołajem Kopernikiem

Szymon: Dzień dobry, chciałbym spytać pana o parę rzeczy, korzystając z tego, że maszyna czasu umożliwiła nam spotkanie pana. Czy moglibyśmy porozmawiać?

Mikołaj Kopernik: Chętnie odpowiem na twoje pytania.

Szymon: Kiedy i gdzie się pan urodził?

Mikołaj Kopernik: Urodziłem się 19 lutego 1473 roku w Toruniu.

Szymon: Gdzie się pan kształcił?

Mikołaj Kopernik: Najpierw uczyłem się na Akademii Krakowskiej, a potem na uniwersytetach w Bolonii, Padwie i Ferrarze.

Szymon: Czy mieszkał pan cały czas w Toruniu?

Mikołaj Kopernik: Nie, po powrocie z Włoch mieszkałem w Lidzbarku Warmińskim, gdzie byłem osobistym lekarzem i sekretarzem biskupa Watzenrode. Potem zamieszkałem we Fromborku, gdzie otrzymałem dom i wykupiłem basztę, która mi umożliwiła obserwacje astronomiczne. Mieszkałem też w Olsztynie, w czasach wojny polsko-krzyżackiej (1520-1521). Na starość wróciłem do Fromborka.

Szymon: Kiedy zaczął pan wątpić w teorię geocentryczną?

Mikołaj Kopernik: Zacząłem w to wątpić wtedy, gdy przeprowadziłem obserwacje Aldebarana w gwiazdozbiorze Byka.

Szymon: Kiedy pan sformułował swoją teorię?

Mikołaj Kopernik: W roku 1509 opracowałem zarys teorii heliocentrycznej w tak zwanym komentarzyku Nicolai Copernici de hypothestibus motuum coelestium a se constitutis commentariolus i rozpowszechniłem go w licznych odpisach. Jednak dzieło mego życia zostało wydane w 1543 roku w Norymberdze.

Szymon: Przy pomocy jakich przyrządów prowadził pan obserwacje?

Mikołaj Kopernik: Obserwacje prowadziłem przy pomocy kwadrantu, triquetrum i sfery armilarnej.

Szymon: Dziękuję za interesującą rozmowę. Na koniec chciałem panu powiedzieć, że pańskim imieniem nazwano:

  • duży krater na Księżycu (107 km średnicy),

  • duży krater na Marsie (292 km średnicy)

  • planetoidę nr 1322 (orbita 1.86 - 2.99 j.a., okres obiegu 3.77 lat)

  • OAO-3 Copernicus (1972-065A) - amerykańskiego satelitę do obserwacji w promieniach nadfioletowych i rentgenowskich, działającego w latach 1972-1980

  • Kopernik 500 (Interkosmos 9; 1973-022A) – satelitę radziecko-polski do badania promieniowania Słońca i jonosfery, działająceo w roku 1973

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

  • Centrum Astronomiczne im. Mikołaja Kopernika Polskiej Akademii Nauk (CAMK)

  • Centrum Nauki Kopernik.

Mikołaj Kopernik: Doprawdy? Jestem zaszczycony.

1 komentarz:

  1. Hm, fajne:) A może chcielibyście wziąć udział w tym: http://forum.astropolis.pl/topic/34522-world-wide-telescope-lokalizacja-pl/
    Proponuję też wywiad z Galileuszem:
    http://www.pl.euhou.net/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=49 :)

    OdpowiedzUsuń