Kiedy szukaliśmy podręczników do matematyki, moje młodsze dziecko zobaczyło w ofercie wydawnictwa grę do lektury "Tomek w krainie kangurów". Bardzo się tej gry domagał i z ogromnym samozaparciem książkę przeczytał. A także kolejne opowieści o Tomku. W grę grało się całkiem przyjemnie, ale nie do końca jestem z niej zadowolona - w jednej książeczce jest gra w 4 egzemplarzach - w szkole pewnie idealna sprawa, w domu... na co nam tego tyle. Dlatego, kiedy dziecko przeczytało "Akademię pana Kleksa" (a także kolejne dwie części...) i zaczęło się domagać kupienia gry, zaproponowałam zrobienie podobnej.
Najpierw przygotowaliśmy pytania. Jest ich 56. Kartki z pytaniami trzeba wydrukować i pociąć na kartoniki (najlepiej wydrukować na twardszym papierze i zalaminować). Pytania i karty można znaleźć na Chomiku w katalogu edukacja domowa/gry. Na kartach staraliśmy się umieścić postaci z rysunków nie objętych prawami autorskimi - swoją drogą - ciekawy temat rozmowy.
Potem zrobiliśmy planszę oraz karty z postaciami z bajek przeliczane na punkty. Kółka, które trzeba wydrukować i na planszę nakleić także są w Chomiku - plik "punktacja". Jest tam również wyjaśnienie jak punktować karty i znaczenie pól. Oczywiście naklejając pola należy rozmieścić je równomiernie (np. białe co 7, żółte co 13 itd.). Samą planszę można i należy narysować samodzielnie, jak fantazja dyktuje, a potem umieścić na niej wycięte kółka (można je też samemu narysować. Przygotowywanie planszy (i całej gry) to nie tylko zabawa, to także analiza książki: trzeba wybrać ważne elementy, przełożyć z jednego kodu (słowa) na inny (obraz) - fachowo nazywa się to przekład intersemiotyczny. Trzeba znaleźć w książce fragment, który potwierdza nasze rozwiązania plastyczne itd. Taka gra to wiele różnych aktywności, a ile zabawy :-)Zasady gry
Zasady gry są proste: pionki, karty z postaciami, kartki z pytaniami, kostka. Wszyscy zaczynają grę od buźki w kratkę. Kiedy ktoś stanie na polu z imieniem bajkowej postaci, może odpowiadać na pytanie (losuje się je ze stosu). Pytanie czyta kolejny zawodnik, bo kartka zawiera także odpowiedź (jest ona podkreślona). Poprawna odpowiedź oznacza otrzymanie kartonika z postacią.
Bawcie się równie dobrze, jak my!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz