sobota, 24 marca 2012

Co ma wpływ na rozwój roślin? - prezentacja Witka

Postanowiłem sprawdzić, co ma wpływ na rozwój roślin. Przygotowałem kiełki pszenicy. Wszystkie miały już listki i korzenie. Umieściłem je w różnych warunkach, a po dwóch tygodniach sprawdziłem wyniki eksperymentu.

Korzystne warunki
Pierwsza roślinka była w pojemniku, gdzie miała:
światło,
wodę,
temperaturę pokojową,
nawóz do roślin.
Roślinka była duża, zdrowa, miała zielone listki. Te warunki są korzystne dla rozwoju roślin.


Dobre warunki
Druga roślinka była w pojemniku, gdzie miała:
światło,
wodę,
temperaturę pokojową.
Roślinka urosła dosyć duża, zdrowa, ale była mniejsza niż ta, która miała nawóz. Te warunki są również korzystne, ale nieco mniej.


Sól – niekorzystny czynnik
Trzecia roślinka była w pojemniku, gdzie miała:
światło,
wodę,
temperaturę pokojową,
sól kuchenną.
Roślinka nie urosła. Listek zżółkł, zgnił, na korzeniach była pleśń. Sól uniemożliwiła wzrost i spowodowała gnicie.



Zimno – zahamowanie wzrostu
Czwarta roślinka była w pojemniku, gdzie miała:
światło,
wodę,
niską temperaturę (poniżej 0 st. Celsjusza).
Roślinka nie urosła, ale nie uschła i nie zgniła. Pszenica to zboże ozime (sieje się je jesienią, zimuje pod śniegiem). Gdyby był duży mróz, roślinka by zamarzła bez osłony śniegu.




Brak światła – niekorzystny czynnik
Piąta roślinka była w pojemniku, gdzie miała:
wodę,
temperaturę pokojową.
Brak światła spowodował, że roślinka była blada, liście miała jasnozielone, białe. Roślina urosła, ale była słaba, korzenie pleśniały, liście zaczynały gnić.




Brak wody – brak życia
Szósta roślinka była w pojemniku, gdzie miała:
światło,
temperaturę pokojową.
Brak wody spowodował, że roślinka uschła już pierwszego dnia.




Idealne warunki
Siódma roślinka była w pojemniku, gdzie miała:
światło,
wodę,
temperaturę pokojową,
dużo dwutlenku węgla.
Roślinka została umieszczona na talerzu z wodą, pod słoikiem. W środku zapaliłem świeczkę, aby wypalić tlen i zwiększyć ilość dwutlenku węgla. Woda na talerzu powodowała uszczelnienie. Roślinka była bardzo duża, zielona, miała długie korzenie.



Podsumowanie
Z mojego doświadczenia wynika, że na rozwój roślin mają wpływ:
- światło,
- woda,
- temperatura,
- skład powietrza,
- gleba (nawóz),
- zanieczyszczenia (sól).

Wczesna Edukacja Antka i Kuby

2 komentarze:

  1. Piękna praca!!! Ja bym jeszcze spróbowała podlać roślinkę stężonym nawozem. Gdy nawozu jest za dużo - to też niedobrze - pewnie byłby efekt, jak przy soli. Gdy deszcze wypłuczą nawozy z pól i te dostaną się do zbiornika wodnego, mogą powstawać tzw. zakwity wody, które bywają wręcz zabójcze dla życia w zbiorniku (zwłaszcza gdy jest niewielki, ilość nawozów spora). Ale o tym pewnie wiecie...

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie przygotowane doświadczenie!!! To doświadczenie Botaniczne dopisuję do listy doświadczeń do wykonania w najbliższym czasie ;-)

    Dziękuję za udział w Laboratorium Młodego Naukowca. Przypominam tylko o wymogu umieszczenia banerka reklamującego zabawę( w poście lub na bocznym pasku bloga)

    Pozdrawiam serdecznie i liczę na Wasz udział w kolejnej odsłonie w tą niedzielę ;-) Zachwyćcie nas po raz kolejny ;-)

    Pozdrawiam
    Ewa

    OdpowiedzUsuń